The ADHD Coaching Approach – Train me

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Hovedsymptomene ved ADHD – oppmerksomhet, impulsivitet/ hyperaktivitet gir problemer med konsentrasjon, organisering, planlegging, hukommelse, kontinuitet, tidsoppfattelse, kommunikasjon, selvregulering av følelser og aktivitetsnivå, som noen eksempler. Å ofte mislykkes på grunn av sine symptomer gir også en dårlig selvfølelse. Med en løsningsfokusert og styrkebasert metode som denne som vi tilbyr, gis det støtte til å finne individuelle strategier for mestring og økt kunnskap om seg selv, sin diagnose og sine muligheter.

Målsetting for prosjektet

Forebygging: Å gi økt mestring i hverdagslivet for personer med ADHD og økt sjanse på arbeidsmarkedet, i studier og i sosial deltagelse. Ved å gi mange i målgruppen mulighet for å delta i denne psykoedukative, metodikken kan vi nå målet. Forutsetningen er at vi får flere ledere som kan holde kurs.

Målgruppe

Primær målgruppe: 12- 18 Nye gruppeledere Personer med stort engasjement for personer med ADHD. Med mye erfaring og mye kontakt med voksne som har ADHD.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

190

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Søkende skal være personer med stort engasjement for personer med ADHD. Med mye erfaring og mye kontakt med voksne som har ADHD. De nye lederne for gruppene skal være medlemmer i ADHD Norge.Rekrytering sker i samråd med ADHD Norge. Når 12-16 gruppeledere har fullført kurs og blit sertifisert antas mellom 144 -192 personer med ADHD i året å få ADHD Coaching i gruppe med den samme utprøvde metodikken. Det at en person med ADHD får gå kurs påvirker også i stor grad andre mennesker i miljøet, – i familien, på arbeidsplassen / studier. Nye ADHD Coaching grupper startas runt om i landet. De nye gruppelederne får veiledning når de begynner med den opgaven når de har læert den metode som skal brukes av alle. År 1 bildes en samrådsgruppe før prosjektet og skal existere etter prosjektiden. Samrådsgruppe sammensatt av : 2 uberoende fagpersoner inom ADHD Prosjektledere Marie Enback 1 gruppeledere representant fra år 2 2 st brukerrepresentanter 1 representant fra ADHD Norge ADHD Coaching i gruppe med denne metode, har store muligheter att nå mange mennsker i hele Norge langt in i fremtiden.Denne metode, med så bra resutater, har viset seg også vare kostnadseffectiv.

Fremdriftsplan for prosjektet

År 1: Organisering,planlegging og rekrytering, Opparbeiding og tilpasning av materiale År 2: Rekruttering for ny kurs Veiledning for gruppeledere rekruttert i år 1. Sertifisering av 6-8 deltager. Deltagere begynner å holde gruppemøte for voksne med ADHD År 3 Sertifisering av 6-8 nye deltagere Mentoring og veiledning 12-16 deltagere/ gruppeledere holder gruppemøte for voksne med ADHD, Evaluering,Prosjektrapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målgruppe: Voksne med ADHD I pilotprosjektet “Error i frontallappen -Coach meg”undersøktes problemstillinger: Er ADHD Coaching en effektiv metode? Hvor godt fungerer det i en gruppe? Hvordan vurderes denne typen støtte av deltakere? Hvordan kan programmet gøres tilgjengelig for personer med ADHD? Et program og en workbook, ble laget med relevante temaer for voksne med ADHD. Det ble arrangert gruppesamlinger for voksne med ADHD med ulike temaer en gang i uken i 8 uker. I prosj.«The ADHD Coaching Approach – Train Me», ønsket vi å få muligheten til å lære opp nye gruppeledere som holder de samme gruppesesjonene som de i pilotprosjektet. Utfordringen var å lære opp nye gruppeledere og at de så langt det var mulig oppnå de samme positive resultatene for sine deltakere.En manual ble utviklet av prosjektlederen, som holdt gruppecoaching-sesjonene i perioden 2014 -16.Opplæringen for nye gruppleder har omfattet teori, planlegging, organisering og ledelse av egen coaching-gruppe etter manualen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Målsettingen er å gi voksne med ADHD bedre vilkår i hverdagen og større sjanse for å lykkes på arbeidsmarkedet og i studier, og mer positive relasjoner både i familien og sosialt utenfor denne. Gjennom generelt økt livskvalitet og økt evne til å møte utfordringer, kan andre ellers vanlige sameksisterende tilstander som angst og depresjon forebygges. Risikoen for å streve med disse tilstandene øker med alderen, også i forhold til om hjelpetiltak og behandling settes inn eller ikke. Motivasjonen til alle deltakerne var svært høy, og de viste en sterk vilje til å strebe mot personlig endring og utvikling. Motivasjonsnivå og den høye oppmøtefrekvensen kan sees på som positive indikatorer på opplevd effekt og utbytte av å delta i programmet.Med selvestimert målbar effektstørrelse og statistikken fra deltakernes skårevurderinger kan vi se at dette manualbaserte programmet har stor innvirkning på deltakerne. Programmet er også skalerbart,har høy gjennomførbarhet og er kostnadseffektiv.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

190

Prosjektgjennomføring/Metode

Rekruttering av nye gruppeledere samt rekruttering av voksne med ADHD som programdeltakere, skjedde i samarbeid med ADHD Norge, med unntak av et program der deltakerne ble rekruttert blant de som gjennomgikk tilbud innen psykisk helse. I den gruppen var deltakerne unge voksne. Kriterier kursdeltakere: Person med ADHD, over 20 år, medlem av ADHD Norge Kriterier gruppeledere: Søkere med sterkt engasjement for voksne med ADHD.Lang erfaring med og mye kontakt med målgruppen Medlem av ADHD Norge. Andre relevante kvalifikasjoner Også geografisk spredning, motivasjon og forutsetninger for å gjennomføre programmet etter prosjektperioden påvirket opptaket. Noen av søkerne ble inkluder av ADHD Norge selv, for sine meritter innenfor organisasjonen. Gruppeledere ble opplært til å holde Group Coaching-programmet i henhold til manual.Opplæringen har inkludert: ADHD Coaching, Gruppeprosesser, Gruppedynamikk, ADHD Coaching i gruppesammenheng, Ivareta den enkeltes utvikling i gruppen Oppnå positiv utvikling og resultater på gruppenivå. Opplæringen inkluderte å holde gruppecoaching-sesjoner under veiledning av prosjektleder, samme gruppecoaching-program som 2014-16, med samme evalueringsverktøy.

Resultater og resultatvurdering

Ubetydelige eller ingen forskjeller i statistikken mellom pilotgruppene i årene 2014-16 og de nye gruppeleder-gruppene i 2019 -23, statistikk fra alle gruppene er inkludert i alle gjennomsnitt. Svarfrekvens: 100 %. Spørsmål fra deltakerne ble besvart anonymt. «På en skala fra 1-5 der 1 er veldig lavt og 5 er veldig høyt hvilken poengsum gir du dette programmet?» Gjennomsnittlig svar: 4,65 Spørsmål fra 1-5, 1 står for «Uenig» 5 står for « helt enig». «Dette programmet har hjulpet meg med å håndtere vanskene mine angående ADHD» Gjennomsnitt: 4,36 «Min kunnskap om ADHD har økt» Gjennomsnittlig svar: 4,57 «Min kunnskap om min egen ADHD har økt». Gjennomsnitt: 4,63 Sesjonsvurdering: Skala 1-5 hvor spørsmålet stilles etter hver økt: «Hvor nyttig var dagens gruppe-økt for deg?» Gjennomsnitt av alle 88 økter: 4,64 Oppmøtefrekvens alle 8 økter i alle 11 grupper: 90,54 % Oppmøteprosent ekskl. den yngre gruppen: 91,54 Antall deltakere som fullførte program (teller alle 8 økter): 96,1 %

Oppsummering og videre planer

Målene med prosjektet er nådd «The ADHD Coaching Approach – Train Me» har vist at gruppeledere kan trenes og oppnå samme resultater med programmet som i pilot, når de følger samme manual og bruker samme måleinstrumenter. Muligheter opner seg for andre.Private markedet og samfunnets helsesektor, kan gjøre programmet tilgjengelig på ulike måter, for eks.leie inn en lisensiert gruppeleder til økter med dem, henvise pasienter/klienter til sine grupper i andre lokaler, utdanne eget personale til gruppeledere. Etterspørselen er stor og antallet voksne med ADHD som trenger dette er sterkt økende.

Prosjektleder

Marie Enback

Detaljer
Program
Helse vår (2018)
Prosjektnavn
The ADHD Coaching Approach – Train me
Organisasjon
ADHD Norge
Beløp Bevilget
2018: kr 222 000, 2019: kr 559 000, 2020: kr 551 000
Startdato
02.07.2018
Sluttdato
01.07.2023
Status
Under gjennomføring