Kampanjefilmen til #sjekkdeg viser historien til en vanlig ung norsk kvinne, Stine Hagen. Hun sjekket seg først to år etter at hun fikk den første påminnelsen. Da hadde hun alvorlige celleforandringer i livmoren. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

– Det gjør den til en av de mest sette filmene til Kreftforeningen noen sinne. Det er bare filmen fra da Thea Steen fikk hedersprisen som er sett flere ganger, sier Anne Lise Ryel generalsekretær i Kreftforeningen.

Thea Steen var, sammen med Sofia Storhaug, initiativtaker til #sjekkdeg-kampanjen, som handler om å oppfordre unge kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Steen hadde selv livmorhalskreft, noe hun blogget om allerede fra da hun fikk diagnosen i mars 2015. I fjor ble den første kampanjen gjennomført, og Thea var godt i gang med å planlegge runde to, da hun døde i juli år, bare 26 år gammel.

Bakteppet har gjort årets kampanje ekstra sterk for Kreftforeningen.

– Thea var veldig opptatt av runde to av kampanjen, og viste et veldig sterkt engasjement helt til det siste. Det har selvfølgelig vært spesielt å jobbe videre med kampanjen uten Thea. Samtidig har det vært veldig givende å fortsette hennes fantastiske innsats, sier Ryel.

Se #sjekkdeg-kampanjefilmen her:

Video: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Ekte historie treffer mange

Årets kampanjefilm mottok 405.000 kroner fra ExtraStiftelsen. Fredag 9. september ble den publisert på Kreftforeningens Facebook-side. På bare få dager er den altså vist flere hundre tusen ganger.

Filmen viser den ekte historien til en ung kvinne som heter Stine Hagen. Stine var en av mange som unnlot å sjekke seg, da hun 25 år gammel fikk innkalling til å ta celleprøve. Det gikk to år før hun faktisk sjekket seg, og da viste prøven at hun hadde alvorlige celleforandringer – forstadiet til livmorhalskreft.

Men fordi Stine sjekket seg i tide, ble hun operert og er i dag helt frisk.

– Årets film har en veldig alvorlig side, og det har vært helt bevisst. Jeg tror det også har gjort at budskapet når gjennom og treffer mange. Ekte historier engasjerer, og jeg tror veldig mange kan kjenne seg igjen i Stines historie, sier Ryel, og tilfører:

– Denne filmen hadde ikke blitt til uten støtten fra ExtraStiftelsen.

I kampanjefilmen møter vi Stine Hagen, som utsatte å ta celleprøve i lang tid. Kreftforeningen tror filmen treffer så mange, fordi temaet er gjenkjennelig. Skjermdump: #sjekkdeg/Kreftforeningen

Celleprøve

  • En celleprøve gjøres hos en gynekolog eller hos fastlegen.
  • Prøven gjøres gjennom en gynekologisk undersøkelse, og tar bare noen få minutter.
  • Det er ikke smertefullt, men kan kjennes litt ubehagelig.
  • Alle kvinner i alderen 25-69 år får tilbud om celleprøve hvert tredje år.
  • Les mer om celleprøve hos Kreftforeningen her.

Mange gruer seg til celleprøve

Kreftforeningen har gjennomført en undersøkelse som viser at det i hovedsak er tre grunner til at unge kvinner ikke sjekker seg.

– Det de fleste oppgir som grunn er at de gruer seg, at de synes det er ekkelt eller at de glemmer det. Men jeg må presisere at det å sjekke seg, er ingenting mot å få livmorhalskreft og de senvirkningene kreft fører meg seg, sier Ryel.

På verdensbasis er livmorhalskreft den hyppigste kreftdiagnosen blant kvinner under 35 år. I Norge har alle kvinner over 25 år et tilbud om å få celleprøve. Dersom man jevnlig tar celleprøve kan forstadier til kreft oppdages, og man kan få behandling for å unngå kreft.

– Det er et fantastisk tilbud norske kvinner har som faktisk forebygger kreft, sier Ryel.

#sjekkdeg gir gode resultater

Og tall fra Kreftregisteret viser at #sjekkdeg-kampanjen har en svært viktig forebyggende effekt. Da Thea Steen blogget om sin kreftdiagnose første gang så man et oppsving i antall kvinner som sjekket seg. Den samme effekten kom da den første #sjekkdeg-kampanjen ble gjennomført i 2015.

Nå håper Kreftforeningen på samme effekt i år. Kampanjen foregår i hele september, og i tillegg til filmen gjennomføres en rekke andre aktiviteter for å få unge kvinner til å sjekke seg.

– Vi har tall på at 6.500 flere jenter sjekket seg etter kampanjen i fjor, men enda er det 4 av 10 jenter fra 25 til 29 år som unngår å ta celleprøve. Det viser viktigheten av at jenter hele tiden må bli minnet på dette, sier Ryel.

#sjekkdeg

  • Kampanje i regi av Kreftforeningen.
  • Bak kampanjen står blant annet Thea Steen, som døde av livmorhalskreft tidligere i år.
  • Årets kampanjefilm er sett av over 570.000. Filmen er finansiert av ExtraStiftelsen.
  • Målet med kampanjen er å få unge kvinner til å ta celleprøve for å oppdage celleforandringer, som kan være forstadie til livmorhalskreft.

Sjekk hva andre prosjekter har fått til: