Psykolog Jon Haug og programleder Tea Kristiansen får med seg ulike gjester i Diapodden. Foto: Diabetesforbundet

Når man snakker om diabetes er det lett å bli snakkende om insulin, blodsukker og de fysiske, kroppslige tingene ved ulike diabetestyper. Men på Diabetesforbundet podcast Diapodden legges fokuset på det diabetikere tenker og føler rundt livet med diabetes, og hvordan psykologien kan brukes som ressurs.

I totalt ni episoder vil psykolog Jon Haug og programleder Tea Kristiansen få med seg ulike gjester til å diskutere disse tingene.

Episodene publiseres hver onsdag fram til sommeren 2018.

Lytt til episodene ved å følge linkene under eller abonner på podcasten i iTunes! 

Episode 1: Kronisk sykdom med Nina Skille

Nina Skille har hatt diabetes type 1 siden hun var 4 år, og er nå forbundsleder i Diabetesforbundet. Hva tenker og føler hun om et liv med kronisk sykdom, som aldri tar pause eller ferie? Nina er gjest i Diapoddens første episode.

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Podcast
Prosjektet i kortform

Vi ønsker vi å produsere en serie med 9 episoder på podcast som vil bidra til økt kunnskap om de psykologiske aspektene ved diabetes. Målet er at personer med diabetes skal oppnå en større mestringsfølelse slik at de kan leve et godt liv med diabetes . I utviklingen av podcast-episodene vil vi knytte til oss psykolog Jon Haug som er Norges fremste ekspert på diabetes og psykologi. Målgruppen for dette prosjektet er alle som lever med diabetes type 1 og type 2 samt pårørende. Forventede resultater for målgruppen er bedre mentalt rustet til å takle diabeteshverdagen.

Organisasjon
Diabetesforbundet
Org.ledd
Sentralt
Prosjektleder/forsker

Ina Jakobsen

Fylke(r)
Landsdekkende
Bevilget
2017: kr 220 000
Startdato
01.08.2017
Sluttdato
01.08.2018
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • De siste årene har Diabetesforbundet hatt en rekke prosjekter innenfor kosthold og fysisk aktivitet med forebyggende formål. Vi ser et stort behov for at temaet diabetes og mental helse blir ytterligere belyst. Det er nødvendig med en utvidet presentasjon av de spesifikke psykologiske utfordringene som er knyttet til sykdommen.Det er krevende å leve med kronisk sykdom og i et helhetlig perspektiv må både den somatiske og den psykologiske siden være med. Med dette prosjektet ønsker vi å øke kunnskapen om de psykologiske aspektene ved diabetes.

  • Målsetningen med prosjektet er at personer med diabetes skal få bedre kunnskap om de psykologiske aspektene ved sykdommen. Dette mangler i diabetesbehandlingen i dag, og en beskrivelse av de psykologiske utfordringene vil supplere den medisinske informasjonen på en etterlengtet måte.

  • Primær målgruppe:
    1.Personer som lever med diabetes type 1 og type 2
    Sekundær målgruppe:
    2. Pårørende (familiemedlemmer, venner osv.) til personer med diabetes

  • 50000
  • 228000
  • I utviklingen av podcast-episodene vil vi knytte til oss psykolog Jon Haug som er Norges fremste ekspert på diabetes og psykologi. Diabetesforbundet har god erfaring med å utforme dialoger mellom fagpersoner og brukergruppen i forhold til ulike spørsmål. I dette prosjektet vil derfor brukere være sentrale informanter og diskusjonspartnere. Hver episode vil vare i ca. 30-45 minutter og vil ha ett hovedtema hver, pluss noen faste innslag med gjenkjennbare jingles. Siden det vil være mye faglig innhold i vår podcast, vil det kreve en god del forarbeid for at innholdet skal holde en god kvalitet. Når manuset er gjennomarbeidet, vil podcast episodene bli redigert og innspilt. Temaene nedenfor er utformet i samarbeid med Jon Haug. Vi ønsker å sette fokus på følgende hovedtemaer:
    1. Kronisk sykdom - fra diagnosen og gjennom resten av livet (ulikheter mellom akutt og kronisk sykdom)
    2. Diabetesspesifikke utfordringer.
    3. Uforutsette blodsukkersvingninger når du bruker insulin.
    4. Diabetes i ungdomsårene.
    5. Et sunt liv med diabetes Type 2. Motivasjon som drivkraft.
    6. Å være pårørende for en med diabetes.
    7. På reise med diabetes.
    8. Psykologisk forståelse som ressurs og hjelpemiddel.
    9. Diabeteslinjen live – myter og sannheter.

  • Oppstart prosjektgruppe: august
    Arbeid med manus: september-november
    Brukermedvirkning: september - november
    Manus ferdigstilt: desember
    Innspilling: desember- mars
    Innspilling ferdigstilt: mars
    Redigering: februar-april
    Redigering ferdigstilt: april
    Utvikling av nettannonse/flyer: mars-april
    Promotering: april-juni
    Publisering: mai-juni
    Lansering: juni
    Evalueringsskjema: juli
    Oppsummering/etter-arbeid:juli