Aleksander Helmersberg fikk datteren Milla i 2011. Hans frustrasjon med dårlig læringsmaterialet førte til at han utviklet språk-appen Milla says. Foto: Stian Amadeus Antonsen

På et lite gründerkontor rett utenfor Bergen utvikles det som skal revolusjonere hverdagen for familier som har barn med forsinket språklig utvikling. Aleksander ble i 2011 far til datteren Milla, som er født med downs syndrom.

– Vi opplevde mange utfordringer når det gjaldt å få alle rundt Milla til å forstå hennes tegn, og til å få de rundt henne til å bruke tegn i kommunikasjon med Milla. Det standariserte tegnet for pizza er for eksempel en sirkel, mens Milla kunne bruke et tegn som minnet mer om et pizzastykke, forklarer Aleksander.

Gammeldags læringsmateriale

Det læringsmaterialet som fantes var stensiler og bøker som var statiske og som ikke inspirerte til læring.  Barnehagen utvekslet kladdebøker med oss og samlet permer med papir som skulle bli til Milla sitt språk.

– Denne metoden førte til en forsinkelse med å lære og bruke tegn, og det ble vanskelig for nettverket å bruke tegn med Milla, forklarer Aleksander.

Aleksander forsøkte å finne andre metoder for å kommunisere bedre med datteren, og oppdaget at ved å dele videoer med venner og familie der han gjorde tegn så fikk dette god respons.

– Da jeg forsøkte dette med Milla reagerte hun spontant med  å herme etter tegnet. Dette ble starten på hjelpemiddelet Milla Says, en plattform for bedre læring og bruk av tegn i hele nettverket rundt barn med forsinket tale, forteller han.

Øker mestringsfølelsen

Frustrasjon knyttet til kommunikasjonsvansker er dessverre vanlig blant personer som har forsinket verbal tale.

– Milla ble mye sint og frustert da hun ikke ble forstått. Vi så en stor forandring etter at ansatte i barnehagen gjennom Milla says lærte tegnene hennes og kunne forstå hva hun ville formidle. Nå er hun mye mer blid og utadvent, og det er lettere for henne få venner, forteller han.

– Milla says gjør det også mye lettere å kommunisere med andre familiemedlemmer. Vi opplevde at noen trakk seg litt unna og at besteforeldrene var redde for å sitte barnevakt, fordi de ikke skjønte henne. Nå har dette endret seg totalt, forteller han.

Logen til Milla says er på plass i gründerfellesskapet utenfor Bergen. Foto: Stian Amadeus Antonsen

Stimulerer til læring

Midlene fra ExtraStiftelsen går til å utvikle «SayWhat», et digitalt læringsspill for at flere skal bli bedre på bruk av tegn.

– Ved å lage digitale spill hvor spillet handler om å konkurrer med seg selv eller andre stimulerer vi til bedre læring, forteller Aleksander.

– For å bli god med tegn, krever der repitisjon og mengdetrening. Vi gjør mengdetreningen morsomt, sier Aleksander.

En del av utviklingsarbeidet har vært å teste læringsspillet på barneskoleelever.

– Vi ser at metoden fungerer ved at de synes spillet er gøy og dermed får de motivasjonen til å lære tegn. I tillegg så øker det mestringsfølelsen til de barna som har forsinket verbal tale, ved at de blir ekspertene på spillet, forteller Aleksander.

Her kan du se Milla som tester ut protypen til læringsspillet.

Unikt i verdensammenheng

–  Uten støtte fra ExtraStiftelsen hadde det ikke vært mulig å utvikle produktet videre, forteller Aleksander.

– Dette produktet er unikt, ikke bare i Norge, men også i verdensssammenheng. Jeg håper at vi kan lansere appen internasjonalt etter hvert, avslutter Aleksander.

Vil du lære tegn til tale? Da kan du laste ned appen Milla Says på App Store / Google Play. Læringsspillet Say What blir lansert i august 2018, og du kan du lese mer om det her

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Helse (vår 2017)
Prosjektnavn
Milla Says
Prosjektet i kortform

Målsetningen er å øke barnas kommunikasjon, mestring og deltagelse i sosiale sammenhenger.
Modulen “Milla Says - Bildenavigering” legger til rette for at barn kan bruke nettbrett og mobil til å formidle hva de vil ha sagt ved hjelp av bilde-navigering.
“Milla Says - Læringsspill” har som mål å skape økt engasjement av barnet til å lære nye tegn ved å utvikle motiverende læringsspill basert på barnets egne tegn (den personlige tegndatabsen i Milla Says) eller standardtegn (standard-database i Milla Says) Disse spillene skal bidra til bedre læring og mestring gjennom lek og glede.

Organisasjon
Norsk Nettverk for Down Syndrom
Org.ledd
Sentralt
Ekstern instans
Milla Says AS
Prosjektleder/forsker

Aleksander Helmersberg

Fylke(r)
Landsdekkende
Bevilget
2017: kr 575 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
30.06.2018
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • I dag har Milla Says utviklet databaser for standardtegn, individuell database for personlig tegn-vokabular, og meldings-system for deling i nettverket. Det er også laget et skybasert Kontrollpanel der foreldre administrerer det individuelle nettverket.

    Milla Says versjon 1 utgjør grunnmuren for “Milla Says Billednavigering / Læringsspill””- utviklingsprosjektene som er beskrevet i denne søknaden.

  • Mål 1 og 2
    Utvikling av program-modulene “Milla Says - Bildenavigering / Læringsspill” i tett samarbeid med foreldre, barn og fagpersoner, ta i bruk og evaluere modulene i faktisk hverdagsbruk. Programmodulene skal gjøre innlæring og bruk av tegn lettere, mer effektivt og morsommere.

  • Prosjektets primære målgruppe er barn og unge med medfødt forsinket eller tap av verbal tale.

  • 5000
  • 50000
  • Metoden vi skal bruke for å gjennomføre prosjektet og utvikle løsninger som vil øke målgruppen sin kommunikasjon med omverden er det vi kaller “Lean” = Slank utviklingsprosess, med raske prosesser som inkluderer tett samarbeid med brukere slik at produktet blir optimalt i forhold til brukernes behov

    Dette innebærer tett dialog med pårørende og fagpersoner rundt barn, ungdom og voksne med manglende verbal tale og som bruker tegn til tale og norsk tegnspråk som kommunikasjon. Prosessen inkluderer både en ide-utviklingsfase, og testing av prototyper direkte med språk-svake brukere for å bruke observasjon av deres motivasjon og bruksglede som mål for produktkvalitet.
    Flere slike runder kjøres til kvaliteten er god nok til å rulles ut i bredere implementering.

    Søkerorganisasjon NNDS, våre fagkonsulenter Lisbeth Schødt Sørensen (Spesialpedagog Voksenopplæring Molde Kommune) og May Bente Benemar, (Lærer for barn og unge med spesielle behov, Ålesund Kommune) gå inn i utviklingsprosessen slik at vi får dekket behov og preferanser i flere miljø og aldersgrupper.

  • Q3 2017 - Workshop med pårørende og fagpersoner rundt barn som bruker Milla Says versjon 1

    Q4 2017 - skisser og behovsavklaringer for Milla Says Bildenavigering/Læringsspill

    Q1 2018 - Teste første enkle versjonene av Milla Says Bildenavigering/ læringsspill med forskjellige målgrupper
    Repetere Q1 - Q2 -Q3

    Q2 2018 - Rulle ut bred implementering og dokumentere brukererfaringer