Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) har laget en kampanjefilm for å få folk til å slutte å snakke negativt om egen kropp. Se hele videoen under. Illustrasjon: ROS

– Mange føler en maktesløshet med tanke på hvordan barn og unge blir påvirket av usunne og uoppnåelige kroppsidealer, sier Cathrine Nitter, som er kurs- og foredragsholder i Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS).

Både redigerte og sosiale medier bidrar til et sterkt fokus på idealer relatert til kropp.

– Medieeksponering kan ha negativ sammenheng med kroppsbilde, særlig for dem som hyppig oppsøker kanaler med sterkt kroppsfokus. Men, hvor mye vi adopterer av disse idealene og verdiene modereres i stor grad av hvilke verdier og normer vi er vokst opp med og hva som er fokusområde fra vi er små. Sosiale faktorer av særlig betydning for utvikling av kroppsbilde er foreldre og venner, sier Nitter.

Kampanjen tar for seg dagligdagse situasjoner med negativt kroppssnakk. Illustrasjon: Rådgivning om spiseforstyrrelser

Vil være en motvekt

Av denne grunn tenkte ROS at det enkleste stedet å begynne er med seg selv, og dermed ble kampanjen #skifttema til.

– Vi kan være en motvekt. Men for å være en god motvekt, er det viktig at vi er bevisst og forstår vår egen påvirkningskraft, sier Nitter.

ROS ønsket å sette temaet på dagsorden og søkte i den forbindelse ExtraStiftelsen om midler til å lage en kort animasjonsfilm hvor vi tar opp temaet. I tillegg til animasjonsfilmen har de utviklet bilder og tekster som sammen skulle bli en del av informasjonskampanjen #skifttema.

Scenene som tas opp i kampanjen er kjent for veldig mange. Målet er å stoppe negativt kroppssnakk. Illustrasjon: Rådgivning om spiseforstyrrelser

Får kjendishjelp

I filmen følger vi hovedsakelig en ung jente gjennom en dag; fra hun spiser frokost på kjøkkenet, i skolegården med venner, på trening og på fest. I alle scenene vises eksempler på helt dagligdagse samtaler med negativt kroppssnakk. I den ene scenen er det også satt fokus på gutter og menn.

Gjennom kampanjen #Skifttema som startet i uke 42 har ROS postet enkeltscener fra filmen, stillbilder og tekster. De har også fått flere kjendiser til å hjelpe til med å spre budskapet; blant annet Linnea Myhre, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, Guri Solberg og Helsesista. Dette har gjort at kampanjen har nådd ut til mange, forteller Nitter.

– Vi er nå i gang med kampanjeuke to og oppfordrer alle til å følge med videre! På mandag postet vi hele filmen, så den kan sees på vår Facebook-side og på YouTube, sier Nitter, og legger til:

– Så langt har vi fått svært mye positive tilbakemeldinger og vi ser at budskapet har nådd ut til mange – dette er utrolig gøy!

Se filmen her:

Video: Rådgivning om spiseforstyrrelser

De fleste scenene i filmen dreier seg om jenter, men også guttene er med. Illustrasjon: Rådgivning om spiseforstyrrelser

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Informasjonsfilm om negativt kroppssnakk
Prosjektet i kortform

Kampen mot massemedias og sosiale mediers påvirkning synes til tider håpløs. Mange føler en maktesløshet i forhold til hvordan barn og unge blir påvirket av usunne og uoppnåelige kroppsidealer. Er det virkelig ingenting vi kan gjøre? Jo, vi tenker det er det. Men vi må begynne med oss selv. ROS ønsker å sette temaet "negativt kroppssnakk" på dagsorden. Å snakke negativt om egen eller andres kropp er blitt normativt. Dette påvirker barn og unge som vokser opp. Vi ønsker på bakgrunn av dette å lage en kort informasjonsfilm som skal bevisstgjøre folk på temaet.

Organisasjon
Rådgivning om Spiseforstyrrelser
Org.ledd
Sentralt
Prosjektleder/forsker

Cathrine Nitter

Fylke(r)
Landsdekkende
Bevilget
2018: kr 164 298
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
31.12.2018
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • Å kommentere egen eller andres kropp kan sier å ha blitt normativt i dagens samfunn. I tillegg til massemedienes usunne fremstilling av kropp og utseende, får barn og unge ofte forsterket dette gjennom voksnes måte å snakke om og oppføre seg i forhold til egen kropp og utseende. Holdninger og verdier som de voksne uttrykker, påvirker barnets oppfatning av hva som er riktig og galt i henhold til egen kropp og vekt. Vi ønsker å bevisstgjøre voksne på denne påvirkningskraften.

  • Målet for prosjektet er å skape en bevissthet rundt negativt kroppsnakk. Mange er ikke klar over hvordan de snakker om egen og andres kropp når de er sammen med andre, og særlig ikke hvor negativ påvirkning man kan være for sine omgivelser - ikke bare for de unge, men også seg selv og andre voksne.

  • Primærmålgruppe for prosjektet vil være voksne som møter barn og unge i hverdagen - foreldre, lærere, trenere, helsesøster o.l.

  • 100000
  • 600000
  • ROS har i samarbeid med tegner og illustratør Ida Neverdahl, utviklet en plan for selve informasjonsfilmen. Filmen vil ha en varighet på ca. 1 minutt, og skal bygges opp av fire scener. Handlingen skal dreie seg omkring en jente i 16-17 årsalderen, og scenene skal ta utgangspunkt i en vanlig hverdag for henne og vil visualisere ulike former for negativt kroppssnakk. I fokusgruppen skal vi også lage en plan for selve kampanjen som skal kjøres i forbindelse med filmen - hvem kan skrive hva, og hvor skal vi satse på å få publisert, hvem har ansvar for markedsføring på sosiale medier osv. Tenkt tid for publisering av film og kampanje er mai 2018. Evaluering av prosjektet vil skje i august-oktober. Filmen skal være en del av ROS sitt undervisningsopplegg. Videre ønsker vi at filmen formidles til aktuelle instanser, som eksempelvis FAUer.

  • Januar-mars: Planlegge film og kampanjeperiode med frivillige, prosjektledere og illustratør, utarbeide film
    April-juni: Kampanjeperiode. Film distribueres i sosiale medier, Youtube og på nettros.no
    Juli-september: Evaluering av prosjektet i form av brukerundersøkelse på nett
    Oktober-desember: Oppsummering og videreføring til relevante instanser, integrere filmen i undervisningsopplegg i ROS.