Revolusjon av redningstjenesten

Når en person er savnet kan selv få minutter bety forskjellen på liv eller død. Digitalisering av redningstjenesten til Norsk Folkehjelp har dramatisk redusert transport- og ventetiden.

Stortingsrepresentant Tage Pettersen får se på nært hold hvordan søk og redningsarbeidet har blitt digitalisert. Foto: Ida Kroksæter/Norsk Folkehjelp

For bare få år siden fikk redningsmannskap utlevert papirkart fra kommandoplass, og måtte også returnere til kommandoplass for å få bilder eller oppdatert informasjon.

– På et tidspunkt ble det klart for oss at det i løpet av en redningsaksjon ble kastet bort mye tid på transport og venting. Vi hadde behov for å finne en løsning som gjorde at søksressursene kunne bruke mer av sin tid til å faktisk lete, forteller prosjektleder Erlend Aarsæther.

Slik kom ideen om prosjektet ”Digital effektivisering i søk” til. Midlene har blitt brukt til å lage en digital kartløsning på nettbrett, som gjør at det frivillige redningsmannskapet kan begynne å lete med en gang, og informasjon kan deles underveis, uten at de må tilbake til kommandoplass.

– Ved å ta i bruk denne løsningen har vi redusert unødvendig transport- og ventetid i tillegg til at vi har fått en situasjonsforståelse og raskere overføring av informasjon. Vi har vært gjennom en revolusjon de siste årene, både når det gjelder utstyr og metoder, og det hadde vi ikke kunne gjort uten denne støtten, forteller Aarsæther.

Norsk Folkehjelp viser stolt frem kartløsningen på nettbrett for Stortingsrepresentant Tage Pettersen og Stiftelsen Dams Stian Amadeus Antonsen. Foto: Ida Kroksæter/Norsk Folkehjelp

Stortingsrepresentant Tage Pettersen (Høyre) fikk demonstrert bruken av nettbrettet og førstehjelpsdukke som også har blitt mer avansert.

–  Jeg er glad for å kunne se hvordan midler fra Extrastiftelsen brukes til å finne og ta i bruk innovative løsninger. Dette prosjektet kan i ytterste konsekvens bidra til at flere liv kan reddes. Uten midler fra Extrastiftelsen ville trolig denne utviklingen ikke kunne funnet sted like raskt, forteller Pettersen


Sluttrapport

Bakgrunn

Norsk Folkehjelp jobber aktivt i redningstjenesten. De siste fem årene har vi hatt mange prosjekter som har siktet på å forbedre den innsatsen vi gjør når noen er savnet. Vi har sett systematisk på hvilke tiltak som er nødvendig for å bli så effektive som mulig. På et tidspunkt ble det ganske klart for oss at det i løpet av en redningsaksjon ble kastet bort mye tid på transport og venting. Vi hadde behov for å finne en løsning som gjorde at søksressursene kunne bruke mer av sin tid til å faktisk lete. Overordnet var målet å finne savnede personer raskere, og på den måten bidra til å redde liv. Dette skulle vi oppnå gjennom å finne/lage en løsning med bruk av nettbrett og tilpasset programvare som gjorde det mulig å dele oppdrag, bilder og informasjon uten at søksressursene trengte å returnerer til kommandoplass. Det var også viktig at løsningene var robuste, brukervennlige og kostandseffektive. Videre ønsket vi å få denne løsningen i drift hos så mange av våre lokallag som mulig.

Oppsummering

Prosjektet har fra vårt perspektiv vært svært vellykket. Løsningen fungerer og er i skarp drift over hele landet døgnet rundt. Effektene i forbindelse med redningsaksjoner er som ønsket. Vil fortsette å bidra til utvikling og drift av prosjektet. Vi ønsker å se systematisk på hvordan vi kan utvide prosjektet både til egne lokallag som per i dag ikke er med, og til andre organisasjoner.

Prosjektgjennomføring

Prosjektleder har identifisert og sammen med frivillige testet og justert disse til en fungerende løsning. Deretter har det vært gjennomført anskaffelse og utdeling av utstyr, samt opplæring i bruk. Vi har lært opp “superbrukere”/”instruktører” fra alle lokallag i prosjektet. Disse har videre stått for opplæringen lokalt. Vi har gjennom hele prosjektet har fokus på målsettingen. VI har laget en brukervennlig og robust løsning, som dekker kjernebehovet vårt, men fokus på de som gjør jobben i felt.

Resultater

Hovedmålsettingen om å redusere tidsbruk på oppgaver som ikke direkte har effekt i forhold til å finne savnede personer er nådd. Det er vanskelig å måle nøyaktig hvor mye tid som er spart, men det anslås at man har redusert unødvendig transport- og ventetid med over 2/3. I tillegg har vi fått gevinster som bedre situasjonsforståelse og raskere overføring av informasjon. Det er vanskelig å dokumentere om prosjektet direkte har bidratt til å redde liv foreløpig. Vi vet imidlertid at dersom vi lokaliserer savnede raskere, så vil det redde liv.

Antall personer i målgruppen

500

Sluttrapport/artikler (pdf)

Sluttrapport digital effektivisering i søk.pdf

Prosjektleder

Erlend Borgen Aarsæther

Detaljer
Program
Forebygging (2013)
Prosjektnavn
Digital effektivisering i søk
Organisasjon
Norsk Folkehjelp
Beløp Bevilget
2014: kr 100 000, 2015: kr 475 000, 2016: kr 850 000
Startdato
31.12.2013
Sluttdato
30.12.2016
Status
Avsluttet