Tumble in the jungle er en visuell og sanselig forestilling for barn. Foto: Tale Hendnes

Alle barn har rett til å oppleve kunst, men men det finnes svært få tilbud av scenekunst for hørselshemmede barn. Det ville koreograf Inger Cecilie Bertrán de Lis gjøre noe med.

Inger Cecilie Bertrand. Foto: Kamran Dolati

– Jeg hadde en sterk opplevelse for noen år siden. Da hadde jeg en forestilling hvor det var en hørselshemmet gutt som var så begeistret for forestillingen at han ikke ville gå. I følge moren hadde denne gutten aldri var så engasjert før, forteller hun.

Åpner barnas øyne

– Dans er et universelt uttrykk som rører alle mennesker. Jeg vil med denne forestillingen åpne opp øynene til alle barn for dansens muligheter, sier hun.

Prosjektet har hatt et tett samarbeid med Voldsløkka og Årvoll barnehage underveis i produksjonsfasen for å få mer kunnskap om målgruppen og hørselshemmede.

– Barna satt helt stille gjennom hele forestillingen da vi hadde prøveforestilling med dem. Selv de barna som vanligvis var urolig satt helt stille og fulgte med, forteller Bertran de Lis.

– Vi involverer også barna inn i scenerommet etter forestillingen slik at de kan få oppleve de forskjellige taktile rekvisitter, og hilse på utøverne avslutter Bertrán de Lis.

Jobber med hørselsresten

Rita Lindanger. Foto: Tale Hendnes

En av de som er med på scenen er musiker Rita Lindanger. Hun mistet hørselen da hun var fem år, men har gjennom hele oppveksten spilt piano.

– Det er for lite musikktilbud til hørselshemmede barn, det er kun fokus på det visuelle. Det er viktig å jobbe med hørselsresten, forklarer Lindanger.

– I denne forestillingen jobber danserne og jeg som musiker tett sammen. Danserne uttrykker musikkens poesi, det er et samspill, forteller hun.

Danseforestillingen «Tumble in the jungle» ble vist på Dansens hus oktober 2018.

Nysgjerrig? Her får du en liten smakebit:

Prosjektinformasjon

Ordningsnavn
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Dansekunst for hørselshemmede barn
Prosjektet i kortform

En danseforestilling tilpasset hørselhemmede barn 1-4 år. Spillested:Dansens Hus.Hørselshemmede barn er opptatt av bevegelse,det visuelle,og det taktile. Forestillingens tematikk, er barns humor, fellesskap og anerkjennelse som små barn kan gjenkjenne og som kan gi dem en øyeblikks opplevelse av glede og gjenkjennelse. Prosjektet er et undersøkende arbeid, hvor jeg forsker på hvordan jeg kan skape en tilrettelagt danseforestilling for hørselshemmede , som kan gi dem glede og berikelse i øyeblikket.

Organisasjon
HLF Hørselshemmedes Landsforbund
Org.ledd
Sentralt
Ekstern instans
Dansens Hus
Prosjektleder/forsker

Inger -Cecilie Bertran de Lis

Fylke(r)
Landsdekkende
Konkret sted/adresse
Vulcan 1
Konkret sted/postnr
0182
Bevilget
2018: kr 400 000
Startdato
03.04.2018
Sluttdato
01.12.2018
Status
Under gjennomføring

Søknadssammendrag

  • 1.Det finnes nesten ikke tilbud av scenekunst for hørselshemmede barn i målgruppen 1-4 år.
    2.En sanselig og taktil danseforestilling med visuelle tablåer kan være svært viktig og opplevelsesrikt for
    hørselshemmede barn.
    3 Alle barn har rett til å oppleve scenekunst uavhengig alder og funksjonhemming.
    4. Jeg vil forske i hvordan jeg kan skape en forestilling som kommuniserer godt med hørselshemmede barn.
    5. Forske i hvordan det auditive kan kommunisere med hørselshemmede barn, ved bruk av spesielle lyder og frekvenser.
    6. Forske i temaet barns humor .
    7. Forske i taktile rekvisitter

  • Målet er er å kunne gi hørselhemmede barn et tilbud om en danseforestilling av høy kvalitet og å gi dem glede og berikelse i øyeblikket.

  • Barn fra 1 - 4 år. Alle har rett til å oppleve kunst og kultur for opplevelsens egen skyld uavhengig alder eller funksjonshemming.

  • 1200
  • 1200
  • Forestillingen spilles på Dansens Hus og Bærum Kulturhus, og Asker Kulturhus hvor barna vil bli invitert til interaksjon underveis med taktile rekvisitter. Forestillingen bygges opp ved bruk av koreografi, regi, musikk,
    objekter, scenografi og kostymer og lyssetting i en sidestilt dramaturgi. Det vil ikke være en lineær
    historie som fortelles, men tablåer over situasjoner og hendelser som glir over i hverandre.
    Scenerommet er i et jungel landskap hvor publikum sitter på tre sider av scenerommet. På scenen ser
    vi to vesener som kan minne om to apekatter i deres fysiske uttrykk. De er lekne og umiddelbare i sitt
    samspill med hverandre, og svært nysgjerrige over hva de kan gjøre med sitt fysiske språk, men også
    med deres omgivelser. Med bevegelser og dans skaper de underfundige og humoristiske situasjoner i
    en magisk jungel hvor de prøver å utfordre og imitere hverandre med å overaske å overgå hverandre
    med humoristiske ideer og påfunn. På den ene kortsiden av scenen sitter en musiker og spiller piano/
    keyboard. Tematikken humor,fellesskap og anerkjennelse vil danne en rød tråd igjennom forestillingen
    og skal være tilpasset hørselshemmede barn. ( Se vedlagt prosjektbeskrivelse)

  • Vår 2018: Forprosjektering: 2 uker. Produksjonsfase 7,5 uke : Utvikling og utforskning av koreografi/regi og ideer for forestillingen. Skape koreografi materiale. Komponering av musikk scenografi,kostymer, og lysdesign. Døvebarnehagen inviteres under arbeidsprosessen, for å undersøke hva som kommuniserer av bevegelser, og visuelle tablåer. Forske og utvikle det auditive lydbildet for hørselshemmede barn.