Det mangler ikke på gode råd for å bedre nattesøvnen, men det er slettes ikke så enkelt som å «bare gå og legge seg». Lege og søvnspesialist Bjørn Bjorvatn, tror det er lurt å tenke annerledes rundt ungdom og søvn. Illustrasjon: Ragnhild Mjønner

– Det er ikke lett å si hva som skal til, men jeg tror kanskje det er lurt å snakke mer om det positive ved søvn. For eksempel ser man penere ut hvis man sover nok, sier lege og søvnspesialist, Bjørn Bjorvatn.

Han er leder for Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, og har blant annet skrevet boken Ungdomssøvn.

Må være troverdig for ungdom

Dette er også tema for ExtraStiftelsens idéjam, #friskeideer, førstkommende helg. Der skal ungdom, frivillige og organisasjoner jobbe sammen med fire ulike startups for å lage tekniske løsninger for å forebygge søvnproblemer blant ungdom.

Spennende, mener Bjorvatn.

– Når vi viser til data rundt konsekvensene av søvnmangel, som angst, depresjoner, økt forekomst av sykdom og økt dødelighet, så biter ikke det på ungdom, for det ligger så langt fram i tid for dem. Derfor er det spennende å se om man kan få ut informasjon i en kanal som ungdom liker å bruke, og som er troverdig for dem, sier han.

LES OGSÅ: Dette er startup-ene som skal prøve å løse ungdoms søvnproblemer

Ønsker seg bedre søvn

Ungdom som skal delta i idéjam-en har selv sagt at de tror mer kunnskap om søvn og hvilke problemer dårlig søvn kan gi, er viktig for å gjøre noe med den økende forekomsten av søvnproblemer blant unge.

Bjorvatn understreker at det er vanskelig å si hvor mange som sliter med søvnvansker, men at det er en klar tendens til at problemet er økende.

– Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mange som er plaget, fordi det kommer an på hvordan man stiller spørsmål. Hvis vi snakker om diagnoser og mer alvorlige tilfeller, så går nok tallet ned, men det vi vet er at mange ungdommer sier at de skulle ønske de fungerte bedre i hverdagen og at de hadde bedre søvn, sier han.

LES OGSÅ: – Søvn har lav status

Det kan være mange årsaker til at unge ikke sover nok. Illustrasjon: Ragnhild Mjønner

Mange årsaker

I en fersk rapport, publisert i Journal of Sleep Research, viser tall at det er en økende tendens til søvnproblemer blant både barn, unge og voksne. Mens voksne ofte sliter med hyppige oppvåkninger og at man våkner tidligere enn man ønsker, er utfordringen for de yngste ofte problemer med å sovne om kvelden.

– Jeg har selv ungdom i huset som sier det er mye morsommere å være oppe sent. De ser bare dumt på meg når jeg forteller om gleden ved å stå opp klokken fem og lytte til fuglesangen, sier Bjorvatn.

Han understreker likevel at dette ikke bare handler om hva som er morsomt og ikke. Selv om mange unge liker å være opp om kveldene, for så å stå opp sent, er det ofte en kombinasjon av årsaker som gjør at det er vanskelig å sovne om kveldene.

Hjernen trenger «off time»

Bjorvatn mener mange vil ha godt av å «koble fra» i godt tid før man skal legge seg.

– Man må lære seg å roe ned før man skal sove. Mange ungdom sitter på sengekanten med mobilen, de er online eller veldig aktive før sengetid. Men hjernen trenger «off time», sier han.

Mobiltelefon like før leggetid er ikke nødvendigvis en god idé. Illustrasjon: Ragnhild Mjønner

Slutt å straffe med søvn

Bjorvatn tror også foreldre må ta større ansvar for å bidra til bedre søvn hos barn og ungdom. Blant annet må ikke søvn forbinnes med straff, mener han.

– Man har brukt søvn som en straff fra barna er ganske små. Hvem har vel ikke hørt at «hvis du ikke er snill nå, så må du gå på soverommet ditt». Kan vi tenke oss at dette kan snu? At om barna ikke er snille, så får de ikke gå å legge seg?

Han mener det er behov for å se på søvn på en helt annen måte. Selv om vi vet at søvn er bra, er det likevel blitt et statussymbol å skryte av hvor lite søvn man klarer seg på.

– Det er ikke uvanlig å høre at «jeg klarte meg ganske bra på fire timer søvn, to redbull og en caffe latte». Men jeg tror vi må snu det rundt, og heller heve statusen til søvn, sier han.

LES OGSÅ: Møt juryen til #friskeidéer

Trenger «søvnforbilder»

Bjorvatn mener ExtraStiftelsens idéjam er spennende, særlig for de med moderate søvnproblemer, der informasjon og økt status for søvn, kan gjøre store utslag.

– Det kan være at det er manglende informasjon som er problemet, men det kan også være at informasjon ikke når ut til ungdom fordi ungdom de er litt i opposisjon, sier han, og legger til:

– Men hvis man virkelig vil gjøre noe med ungdoms vaner har jeg litt tro på stjernefaktoren. Hvis man får Justin Bieber eller Marcus og Martinius til å si at de trenger sine åtte timer for å fungere, så tror jeg det har en effekt. Hva unges forbilder sier har mye større påvirkning på dem enn hva vi professorer og foreldre sier, ler han.

#friskeidéer

  • ExtraStiftelsens idéjam, som arrangeres 28. og 29. oktober 2016.
  • Baseres på et brukerbehov meldt inn av Mental Helse, Ung Arena og Rask psykisk helsehjelp, nemlig forebygging av søvnproblemer blant ungdom.
  • I løpet av 24 timer skal ungdom, frivillige og organisasjoner jobbe sammen med fire ulike startup-er for å jobbe fram tekniske løsninger for å forebygge søvnproblemer.
  • En jury bestående av personer fra Telenors ehelse-program, Innovasjon Norge, Frivillighet Norge og helse- og omsorgskomiteen på Stortinget skal kåre et vinnerkonsept, som får 100.000 kroner til å videreutvikle løsningen.
  • Vinneren offentliggjøres på EHiN 15. november.